https://www.usmedia.nl/

6 minuten

Meer samenwerking, flexibiliteit en eigen regie? Het kán!

Landschapsorganisaties benutten de mogelijkheden van online, met us media's ngo-suite

  • web development
  • ngo
  • landschappen

“We zijn er heel blij mee – en we kregen gisteren onze eerste nieuwe donateur á € 1.000 per jaar binnen! Nu al succes 😉 .” Een dag na de release van hun nieuwe website stuurt Kirstin Poot, hoofd Marketing Communicatie en Fondsenwerving van het Zuid-Hollands Landschap, een enthousiaste mail aan het team van us media. De website van ZHL is de eerste van een serie ’landschap-websites’ die us media dit jaar ontwerpt en bouwt, op basis van de ngo-suite.

Homepage Zuid-Hollandse Landschappen

geweldige stap vooruit

Of de nieuwe donateur daadwerkelijk tot zijn gulle gift kwam door het nieuwe design of de gebruiksvriendelijkheid van de kersverse site, dát kan Kirstin niet bevestigen. “Het was meer een grappige toevalligheid denk ik, maar ik vond het toch mooi om even te melden”, lacht zij. “Het team van us media heeft ons een geweldige stap vooruitgeholpen, daar bestaat geen twijfel over. De nieuwe site heeft onze mogelijkheden meer betrokkenheid te creëren en de bezoekers op hun wenken te bedienen flink vergroot. Dus daar geef ik het team graag alle credits voor.”

Het team van us media heeft ons een geweldige stap vooruitgeholpen, daar bestaat geen twijfel over.

samen optrekken

Na een aanbestedingstraject koos ZHL in de zomer van 2021 us media als technology partner voor de nieuwe website. Collega-organisaties Geldersch Landschap en Kasteelen (GLK) en Utrechts Landschap (UL) volgden vrij snel daarna, en toen Flevo-landschap toe was aan vernieuwing, koos men ook in Flevoland voor samenwerking met us media. Kirstin: “Wij opereren als zelfstandige organisaties in verschillende provincies, maar het levert ons beslist voordelen op om voor onze websites samen op te trekken. Denk maar aan de ontwikkeling van bepaalde functionaliteiten die we allemaal gebruiken, zoals het aanbod van fiets- en wandelroutes en inschrijving voor excursies.”

Fietsroutes Zuid-Hollandse Landschappen

altijd up-to-date

Volgens Kirstin was het voor ZHL bij de keuze voor een nieuwe online partner met name de mogelijkheid aan te haken bij ngo-suite - het schaalbare formulieren- en fondsenwervings platform van us media - dat de doorslag gaf. “Voor ons is dit dé manier om de kracht van samenwerking optimaal te benutten”, stelt Kirstin. “Er is kennisuitwisseling en verbeteringen worden in de ngo-suite meteen voor alle gebruikers doorgevoerd, dus we zijn altijd up-to-date qua technologie.”

flexibiliteit en eigen regie

Andere belangrijke voordelen zijn wat Kirstin betreft de flexibiliteit en eigen regie die het platform biedt. “De laatste jaren zien we ook in de goededoelenbranche een duidelijke shift naar online, het aantal donaties dat we via de website binnenkrijgen is exponentieel gegroeid. Dat maakt het voor ons ontzettend belangrijk flexibel met webcontent om te kunnen gaan, formulieren aan te kunnen maken en zelf campagnes te lanceren.” Enkele maanden na de launch van de site lijkt dat doel in ieder geval geslaagd. “Ik check regelmatig binnen de organisatie en tref daarbij steeds weer een blije online marketeer en webmaster - die vinden het heel prettig werken met de nieuwe site.”

De laatste jaren zien we een duidelijke shift naar online, het aantal donaties dat we via de website binnenkrijgen is exponentieel gegroeid.

atypische goededoelenclub

us media ontwikkelde de ngo-suite speciaal om non-profitorganisaties te helpen alle digitale mogelijkheden te benutten bij het bereiken van hun doelen; of zij zich nou hard maken voor mensenrechten, armoedebestrijding, hulp en onderwijs voor kwetsbare kinderen, of natuurbeheer. “Als natuurorganisaties horen de Landschappen ook bij de goededoelenclubs, maar we zijn wel wat atypisch”, stelt Kirstin. “Bij ons is er naast donaties ook sprake van transacties, dus tweerichtingsverkeer. Ik noem het zelf vaak ons ‘VVV-gedeelte’: wandel- en fietsroutes, excursies en overnachtingen die je online kunt reserveren en kopen.” De websites van de Landschappen vragen dan ook om functionaliteiten die (de meeste) andere ngo-suite gebruikers niet nodig hebben, zoals een agenda, ticketingsysteem en routekaarten. “Een interactieve kaart met wandelroutes moest us media speciaal voor ons ontwikkelen, dat was een hele klus”, vertelt Kirstin. “Maar omdat GLK en UL ook zo’n kaart wilden, konden we de ontwikkeluren onderling verdelen en werd het haalbaar.”

weloverwogen keuzes

Ook voor de ticketing van excursies hebben de drie landschapsorganisaties samen de mogelijkheden bekeken en overwogen. Kirstin:* “Het is gewoon heel fijn om te kunnen sparren met mensen van een club die met dezelfde propositie en in dezelfde markt werkt, maar geen concurrent is. ‘Wij denken aan deze tool, hoe staan jullie daarin? Laten we het helemaal inbouwen, of gebruiken we een bestaande plug-in?’ us media heeft ons bij elke stap goed geadviseerd en geholpen. Samen hebben we alles uitzocht, de plussen en minnen op een rijtje gezet en uiteindelijk keuzes gemaakt waar we volledig achter staan.”*

us media heeft ons bij elke stap goed geadviseerd en geholpen.

het kán!

Méér flexibiliteit, méér eigen regie en méér samenwerking: met de nieuwe website is dat alvast gelukt. Nu nog meer natuur, want dat is in het drukke Zuid-Holland heel hard nodig, volgens de nieuwe ZHL-campagne Meer Natuur? Het kán! Kirstin Poot is optimistisch. “De nieuwe website biedt zo veel mogelijkheden om donateurs aan ons te binden; dáár zal het in ieder geval niet aan liggen.”

Utrechts Landschap: veel vertrouwen in de samenwerking

Ook Floor Hufner, hoofd Publiek & Relatie van het Utrechts Landschap, laat weten heel blij te zijn met de nieuwe website. “We krijgen veel reacties van mensen die de site erg mooi en gebruiksvriendelijk vinden. Dat is fijn, en nog fijner is dat het voor ons aan de achterkant ook zoveel beter werkt. Er is nu een koppeling met het CRM gemaakt, waardoor we bijvoorbeeld fondsenwerving heel gericht en geautomatiseerd kunnen opzetten. Per doelgroep een andere boodschap communiceren is nu heel eenvoudig geworden, en dat is voor ons belangrijk.”

Pressure cooker

Vanuit us media werkte een multidisciplinair team aan het nieuwe online platform van het Utrechts Landschap. “Het was een hele prettige samenwerking. Het team bleef continu gefocust en kritisch op het eigen werk, ook toen wij op een gegeven moment aardig wat druk uitoefenden om de deadline te halen. We zaten samen in een pressure cooker en het was fijn te merken dat us media daarin mee kon. Wij hebben geen eigen developers en technische kennis in huis, maar door de uitleg van de developers van us media en de prettige communicatie met Casper heb ik steeds het vertrouwen gehad dat zij begrepen wat wij nodig hadden en waar de prioriteiten lagen.”

Homepage Utrechts Landschap

Geldersch landschap & kasteelen: samen optrekken heeft veel voordelen

“Voor ons had het grote meerwaarde dat us media veel werkt voor goededoelenorganisaties”, vertelt Ellen Hendix, hoofd marketing, Communicatie en Fondsenwerving bij Geldersch Landschap en Kasteelen. “Onze kernprocessen hadden nauwelijks uitleg nodig. Het belang en gebruik van fondsenwervende formulieren, hoe dat in relatie staat tot je database, de manier waarop we storytelling willen inzetten - bij us media begrepen ze het direct. Al die kennis en ervaring ligt bovendien besloten in de ngo suite, dus daar maken we graag gebruik van. Ik vind het altijd een pluspunt als een leverancier kennisdeling tussen klanten en relaties faciliteert, en als wat voor de ene klant heeft gewerkt ook beschikbaar is voor andere klanten. Als het je gezamenlijk sterker maakt, heeft dat veel voordelen.”

Grip op de zaak

“Er komt nogal wat kijken bij zo’n nieuwe website…. We hadden te maken met verschillende gebruikers- en doelgroepen, complexe technologie, designaspecten, hostingkwesties, fototools, koppeling met database.. Een ingewikkeld traject. Het was voor ons geruststellend dat het door us media heel goed werd gemanaged, er was continu grip op de zaak. Ook nu we de beheersfase zijn ingegaan voelt het als een echt partnership.”

Homepage Geldersch Landschap en Kasteelen

koffie?

Neem even contact op en we maken snel een afspraak.