https://www.usmedia.nl/

5 minuten

Vertrouwen (en plezier) als voorwaarde voor langdurige samenwerking

Al 9 jaar jaar werkt Us Media als technology partner van SIDN, beheerder van het .nl-domein. Nicole Wedler werkt er nét iets langer. Als kersverse online communicatiespecialist introduceerde zij Us Media in 2013 bij haar nieuwe werkgever. "In de loop van de jaren hebben we een persoonlijke band opgebouwd. We kunnen volledig op elkaar vertrouwen. Voor mij is dat dé voorwaarde voor een goede samenwerking."

  • sidn
  • .nl-domein
  • data

Het partnership begon met de vernieuwing van de ‘behoorlijk verouderde’ SIDN-website, daarna volgde de herontwikkeling van het portal voor registars (domeinnaam aanbieders). In 2015 werkten de partners samen aan de websites voor SIDN Fonds en SIDN Labs. SIDN kreeg dat jaar ook een nieuwe huisstijl, wat vroeg om en compleet redesign van sidn.nl. Grote en kleinere projecten volgden, elk jaar wel een paar.

Boks

online veiligheid

Nicole: “Het leukste project dat we samen ontwikkelden was voor mij de campagnewebsite voor meer bewustzijn van je online veiligheid: ‘hackman.nl’. Hiervoor ging ethisch hacker Rickey Gevers de uitdaging aan om actrice en presentatrice Lieke van Lexmond te hacken en gaf hij tips gaf voor veiliger online gedrag. De website beschikte over mooie grafisch bewegende elementen en toffe online quizjes waarmee je jouw eigen online gedrag kon testen.”

Hack man

.nl-suggestietool

Een project met veel impact was het verbeteren van de flow voor het (op)zoeken en registreren van een .nl-domeinnaam op sidn.nl. “Wanneer je in de Whois-zoekbalk een .nl-domeinnaam intypt, zie je direct of een .nl beschikbaar is of niet”, legt Nicole uit. “Als die nog vrij is kies je een van onze verkooppartners om de domeinnaam vast te leggen. Is de naam al geregistreerd, dan krijg je realtime vanuit de .nl-suggestietool interessante alternatieven die wél beschikbaar zijn. Je kunt ook zelf ‘spelen’ met de suggestietool om zo je ideale .nl-domeinnaam te vinden.”

SIDN pages

grote stap vooruit

De introductie van de nieuwe whois-flow en de .nl-suggestietool in 2017/18 betekende volgens Nicole een enorme procesverbetering voor de gebruikers van SIDN én voor de registrars. “Het was een grote stap vooruit, die we echt dankzij de samenwerking met Us Media konden zetten. Eind 2021 gaven we met hulp van Us Media nog een flinke boost aan de gebruiksvriendelijkheid en opbrengst van de totale whois-flow, en is de conversie richting de registrars verbeterd. De doorontwikkeling van de whois-flow en de suggestietool loopt trouwens nog altijd, elk jaar voeren we verbeteringen door en koppelen we nieuwe bronbestanden aan de .nl-suggestietool.”

het .nl-domein veilig houden

In de jaren dat Us Media meewerkte aan het succes van SIDN, is de scope van de organisatie verder uitgebreid. Haar naamsbekendheid bouwde SIDN sinds 1996 op als beheerder van het .nl-domein, maar de laatste jaren zorgt SIDN ook op het gebied van cybersecurity en online identity voor veel impact. “We zien voor onszelf vooral de maatschappelijke rol weggelegd om het internet veilig en privacy-vriendelijk te houden”, stelt Nicole. “Dat doen we met mooie nieuwe producten en diensten op het gebied van cybersecurity en online identity. Niet omdat we er geld aan willen verdienen; SIDN heeft geen winstoogmerk. Maar we doen er alles aan om het .nl-domein veilig te houden, dus overal waar wij gaten zien, proberen we oplossingen te ontwikkelen. Soms dragen we die over aan geschikte marktpartijen, zoals we bijvoorbeeld deden bij CyberSterk, de alles-in-één securitydienst voor het mkb die wij lanceerden in 2019 en die in 2021 is overgenomen door Guardian360.”

We doen er alles aan om het .nl-domein veilig te houden, dus overal waar wij gaten zien, proberen we oplossingen te ontwikkelen.

data-minimalisatie

Technology partner Us Media had - vanzelfsprekend - een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de website voor de securitydienst Cybersterk. En ook op het vlak van online identity staat er een mooi project in de startblokken dat SIDN samen met Us Media gaat realiseren: een nieuwe website voor de rebranding van IRMA. “IRMA is een ID-app ontwikkeld door Privacy by Design en SIDN”, vertelt Nicole. “Als klant kun je met de app makkelijk, veilig en privacy-vriendelijk inloggen, aantonen wie je bent en toestemmingen geven. Je persoonsgegevens blijven op je eigen mobiel staan en worden nergens centraal opgeslagen. Je houdt dus zelf de controle.” Voordeel voor bedrijven is volgens Nicole dat zij klanten kunnen laten inloggen en identificeren zonder zelf onnodige data op te hoeven slaan. “We willen bedrijven en organisaties hiermee stimuleren om te kiezen voor data-minimalisatie: zo min mogelijk data verzamelen is klantvriendelijker, efficiënter maar vooral veiliger!”

Irma app

de poortjes dichtzetten

Veiligheid is een continu terugkerend thema bij SIDN, zo niet de core business van het bedrijf. “Online zetten we alle poortjes dan ook zoveel mogelijk dicht om de NL-zone te beveiligen”, legt Nicole uit. “Daardoor moeten we vaak heel zorgvuldig op zoek naar allerlei omwegen, om toch alles aan elkaar gekoppeld en perfect werkend te krijgen. We willen bijvoorbeeld onze klanten bepaalde rapportages bieden die ze via een klantenportal kunnen ontsluiten. Die rapporten draaien we intern, maar we kunnen ze alleen extern ontsluiten via een ’tussenplatform’. Dat soort complexe infrastructuur en het hoge veiligheidsniveau dat wij nastreven - dat kunnen we niet neerleggen bij ieder willekeurige websitebouwer. Daar hebben we echt een technische partner bij nodig met heel veel technische kennis en ervaring, ook op het gebied van security.”

Dat soort complexe infrastructuur en het hoge veiligheidsniveau dat wij nastreven - dat kunnen we niet neerleggen bij ieder willekeurige websitebouwer.

volwaardige sparringpartners

In Us Media heeft SIDN die technische partner gevonden. Nicole: “Wij zijn een hardcore ICT-bedrijf met ingewikkelde vraagstukken. CEO Joël Wijngaarde van Us Media en zijn team zijn voor onze technische mensen volwaardige sparringpartners. Onderling spreken zij een taal die ik niet volledig meester ben, maar ik weet dat ik er volledig op kan vertrouwen dat Joël begrijpt waar het om gaat en wat we nodig hebben. Zelf heb ik wekelijks een prettig overleg over de service-calls met cliënt service manager Anne-Jet Buiten. En als er grotere projecten lopen, zitten we elke twee weken als team bij elkaar om de voortgang te bespreken. Die agile methode past perfect bij onze eigen manier van werken bij SIDN.”

Sparringpartners

volgend jaar: feest

Zo gaat dat dus al jaren, naar volle tevredenheid. Er is een band ontstaan tussen de teamleden van SIDN en Us Media, die op heuglijke momenten ook graag wordt gevierd. Zo organiseerde Nicole voor het 5-jarige samenwerkingsjubileum een gezellig boottochtje over de Utrechtse grachten. Mét hilarische bingo aan boord. “Dat was een gedenkwaardig tochtje, wat hebben we ontzettend gelachen toen. Volgend jaar bestaat ons partnership 10 jaar. Dat gaan we zéker weer vieren!”

koffie?

Neem even contact op en we maken snel een afspraak.