Amnesty International

Nieuwe campagnetools voor snelle actie

Toolbox voor Amnesty verder uitgebreid

image

achtergrond

Als technology-partner ondersteunt Us Media Amnesty International al jarenlang in haar strijd voor mensenrechten. Een fijne samenwerking waar we als partners beide in blijven investeren en die garant staat voor een altijd up-to-date online platform met steeds nieuwe campagnes en mooie resultaten. Onlangs hebben we weer twee nieuwe klant- en gebruikersvriendelijke campagnetools aan het amnesty-platform toegevoegd en konden we Amnesty helpen bij de ontwikkeling van een nieuw (campagne)concept om de ‘millennials-doelgroep’ beter te bereiken: een Avondje Gerechtigheid .

Opdrachtgever
Amnesty International Nederland
Opdracht
Twee campagnetools en pilot voor nieuw concept
Doelgroep
Amnesty sympathisanten, algemene publiek, millennials
Oplossing
Slimme online tool en innovatief campagnemechanisme
Resultaat
Nieuwe campagnemogelijkheden, meer leden, meer awareness

groeiend aantal mogelijkheden

Sinds de start van ons partnership is het campagneplatform amnesty.nl ieder jaar op de belangrijkste doelen van Amnesty International Nederland gegroeid. Met als basis onze NGO-suite ontwikkelden wij al een scala aan mogelijkheden, waarmee Amnesty zelf prima uit de voeten kan om - in korte tijd - goed werkende en gebruiksvriendelijke campagnes te ontwikkelen en te lanceren. Per campagne kiest Amnesty de campagnevorm die het best bij het betreffende doel of momentum past. Met het schaalbare systeem van de NGO-suite kunnen campagnes en petities direct worden gekoppeld aan flexibele formulieren om de conversie zo hoog mogelijk te houden.

een kaartje voor grapperhaus

Met de toevoeging van de ‘Kaartentool’ en de ‘JA-muur’ heeft onze partner er weer twee krachtige online campagnevormen bij in hun strijd voor een aanpassing van de verkrachtingswet. De Kaartentool stelt bezoekers van de site in staat online campagne te voeren door een ansichtkaart te laten versturen aan minister Grapperhaus. De kaart wordt met een paar eenvoudige stappen online samengesteld en Amnesty zorgt er vervolgens (grotendeels geautomatiseerd) voor dat de protestkaarten fysiek worden verstuurd.

let’s talk about yes

De ‘JA-muur’ is een mechanisme dat we ontwikkelden om de campagne Let’s talk about YES kracht bij te zetten. Het is een groot succes: in de eerste week na lancering droegen al ruim 40.000 mensen een steentje bij aan de JA-muur. Interessant verschil met de gebruikelijke petitie-vorm is dat ondertekenaars echt visueel participeren: op de campagnepagina zie je de muur groeien met elke nieuwe deelnemer. Doordat veel mensen hun foto delen, krijgt de campagne letterlijk meer smoel dan een reguliere petitie-actie.

gerechtigheid voor Oeigoeren

Met Avondje Gerechtigheid wil Amnesty aandacht vragen voor de mensenrechten in specifieke landen, door de verkoop van maaltijdboxen. In een box zit naast ingrediënten en recepten ook informatie over mensenrechten thema’s uit het betreffende land. Doel is awareness creëren en nieuwe leden werven onder de millennial-doelgroep. Us Media ondersteunde Amnesty als technische partner door te borgen dat achter de schermen alle datastromen kloppen, zoals afhandeling bestelformulier, betalingen en de koppeling met de Krat als leverancier van de boxen.

aws

Het platform van Amnesty draait volledig bij Amazon in de cloud (AWS). Door slim te cachen en images optimaal te serveren (zie imgix) is de website extreem snel geworden, zonder consessies te doen op het gebied van beeld en layout. De gehele opzet is schaalbaar waardoor ook tijdens campagnes de site snel en optimaal blijft presteren.

imgix

Voor de JA-muur gebruiken we imgix om de campagne-graphics te combineren met foto’s van de ondertekenaars. Imgix maakt razendsnel combinaties en zorgt ervoor dat altijd het meest optimale beeld qua compressie en omvang geserveerd wordt, wat de snelheid ten goede komt. Daarnaast verzorgt de dienst automatisch de crops met slimme gezichtsherkenning algoritmes.

wordpress

De basis voor het CMS is WordPress, wat wij geschikt maakten om snel, veilig en schaalbaar vanuit de Amazon AWS cloud te draaien. Niet iets waar WordPress standaard goed mee om kan gaan. De beelden komen vanuit het CDN van imgix en de overige assets direct vanuit het CDN van AWS.

resultaat

Met de toevoeging van de nieuwe campagne mogelijkheden aan de toolbox van Amnesty wordt maar weer eens bevestigd dat oplossingsgericht samenwerken als partners de allerbeste resultaten (en veel werkplezier) oplevert. De kaartentool is nog te kort ‘in actie’ om iets over verstuurde aantallen of het effect op de politiek te zeggen. De JA-muur is een succes te noemen: de teller staat al op ruim 40.000 deelnemers.

meer weten?

Laat je verrassen. Er is meer mogelijk dan je denkt.

maak direct een afspraak